-Analitik iş zekası nedir ve neler sağlar?
Soruyu bir problemi çözer gibi alt başlıklara ayırarak cevaplamak faydalı olur. İş Zekası sektörünün kapsamının çok geniş olmasından kaynaklanan bir takım karışıklıklar yaşandığını görüyoruz. Dolayısıyla kuş bakışı bir yaklaşım ile Operasyonel İş Zekası ve Analitik İş Zekası olarak İş Zekasını 2 ana bölüme ayırabiliriz. Gerçek zamanlı işlemsel veri kaynaklarında yine gerçek zamanlı yapılan raporlama ve kısmı analizler operasyonel iş zekasının temelini oluşturmaktadır.
Sorunun asıl kısmı olan Analitik İş Zekasında ise öncelikle “Analitik “ kavramının tanımının yapılması gerekir. Analitikler, kurumların daha iyi bir karar alma mekanizmasına ulaşmak ve iş proseslerini optimize etmek için kullanmaktadır. Bunu yaparkende en çok matematik ve istatistiksel tekniklerden yararlanarak, eldeki historik veri çok daha kapsamlı şekilde kullanılmaktadır. Dolayısıyla analitik kavramının günlük iş dünyasındaki dikey sektörler ve fonksiyonel iş problemlerin çözümü üzerinde kullanılıp detaylı analiz ve raporlama teknikleri ile birleştirilmesi hızlı bir tarif ile analitik iş zekasını oluşturmaktadır. Analitik iş zekasında; biriken gerçek zamanlı veri ; o verinin önce bilgiye akabinde bahsettiğimiz iş probleminin çözümüne dönüşmesi operayonel tarafa nazaran daha fazla zaman alabilmektedir. En tipik kullanım alanları; müşteri segmentasyonu ve karakteristiğini(kazanım/kaybedim), sepet analizi veya ürün miksi, dolandırıcılık/sahtekarlık/kayıt izlenmesi, risk analizi vs. dir.. Aslında iş zekasını çok katlı bir binaya benzetecek olursak, analitik kısmını binanın çatısına benzetmek sanırım yalnız olmaz. Bunun nedeni de bütün bir binayı düşündüğümüzde çatı kısmı diğer alanlara istinaden küçük bir kısmı oluşturan daha az kişinin faydalandığı bir bölüm olmakla beraber, nihainde vazgeçilmez çok önemli bir kısmıdır.
-İş zekası çözümleri yalnızca üst yönetimin yararlanacağı çözümler midir, yoksa kurumun bütününe yayılan bir yapılanma mıdır? İş zekasını bütün çalışanlara nasıl entegre edebiliriz?
Kesinlikle kurumun bütününe hatta iç ve dış kullanıcılarına kadar yayılması gerekmektedir. Bazı yaklaşımlar klişe olarak algılasak da verimli ve başarılı bir İş Zekası çözümü kullanım arttıkça daha fazla ortaya çıkacaktır. Sorduğunuz üst düzey yönetim biraz zahmetli de olsa zaten önüne gelen raporlara sonuçlara ulaşmakta sorun çekmiyor, biraz da fazla zaman harcayarak üstesinden gelebiliyor. Fakat asil soru şu ki kurum geneline baktığımızda karşılaşılan çok farklı profildeki kullanıcı , iş zekasından kendisini ilgilendiren kısmı kadar faydalanabiliyor mu ? Bahsettiğimiz yönetici önüne gelen onlarca raporu gerçekten gün ve gün izlemeli mi? Nihainde her kurum kendi dinamikleri çerçevesince ortaya koyduğu stratejisini kurum genelinde alt kademelere aktarırken operasyonel karar verme mekanizması oluşturan orta kademelerdeki hiyerarşik yapı ve en aşağıdaki kullanıcı strateji uygulamanın Temel parçası olmaktadır. Bu döngü iyi tanımlanıp , İş Zekası uygulamaları ile eşleştirildiğinde ; üst düzey yöneticisinden orta kademeye yöneticisine, analistinden rapor tüketicisine hatta tedarikçisi ve müşterisi ile hayata geçen bir iş zekası uygulaması olmaktadır. Gerçek başarıda bu geniş kitle ile kullanmaktadır. Buradaki en Temel nokta bu farklı profilledeki kullanıcıları bu sistemin içine çekmektir. Bunun içinde mümkün olduğunca basit ve uygulanabilir olmak anahtardır.
Soruyu bir problemi çözer gibi alt başlıklara ayırarak cevaplamak faydalı olur. İş Zekası sektörünün kapsamının çok geniş olmasından kaynaklanan bir takım karışıklıklar yaşandığını görüyoruz. Dolayısıyla kuş bakışı bir yaklaşım ile Operasyonel İş Zekası ve Analitik İş Zekası olarak İş Zekasını 2 ana bölüme ayırabiliriz. Gerçek zamanlı işlemsel veri kaynaklarında yine gerçek zamanlı yapılan raporlama ve kısmı analizler operasyonel iş zekasının temelini oluşturmaktadır.
Sorunun asıl kısmı olan Analitik İş Zekasında ise öncelikle “Analitik “ kavramının tanımının yapılması gerekir. Analitikler, kurumların daha iyi bir karar alma mekanizmasına ulaşmak ve iş proseslerini optimize etmek için kullanmaktadır. Bunu yaparkende en çok matematik ve istatistiksel tekniklerden yararlanarak, eldeki historik veri çok daha kapsamlı şekilde kullanılmaktadır. Dolayısıyla analitik kavramının günlük iş dünyasındaki dikey sektörler ve fonksiyonel iş problemlerin çözümü üzerinde kullanılıp detaylı analiz ve raporlama teknikleri ile birleştirilmesi hızlı bir tarif ile analitik iş zekasını oluşturmaktadır. Analitik iş zekasında; biriken gerçek zamanlı veri ; o verinin önce bilgiye akabinde bahsettiğimiz iş probleminin çözümüne dönüşmesi operayonel tarafa nazaran daha fazla zaman alabilmektedir. En tipik kullanım alanları; müşteri segmentasyonu ve karakteristiğini(kazanım/kaybedim), sepet analizi veya ürün miksi, dolandırıcılık/sahtekarlık/kayıt izlenmesi, risk analizi vs. dir.. Aslında iş zekasını çok katlı bir binaya benzetecek olursak, analitik kısmını binanın çatısına benzetmek sanırım yalnız olmaz. Bunun nedeni de bütün bir binayı düşündüğümüzde çatı kısmı diğer alanlara istinaden küçük bir kısmı oluşturan daha az kişinin faydalandığı bir bölüm olmakla beraber, nihainde vazgeçilmez çok önemli bir kısmıdır.
-İş zekası çözümleri yalnızca üst yönetimin yararlanacağı çözümler midir, yoksa kurumun bütününe yayılan bir yapılanma mıdır? İş zekasını bütün çalışanlara nasıl entegre edebiliriz?
Kesinlikle kurumun bütününe hatta iç ve dış kullanıcılarına kadar yayılması gerekmektedir. Bazı yaklaşımlar klişe olarak algılasak da verimli ve başarılı bir İş Zekası çözümü kullanım arttıkça daha fazla ortaya çıkacaktır. Sorduğunuz üst düzey yönetim biraz zahmetli de olsa zaten önüne gelen raporlara sonuçlara ulaşmakta sorun çekmiyor, biraz da fazla zaman harcayarak üstesinden gelebiliyor. Fakat asil soru şu ki kurum geneline baktığımızda karşılaşılan çok farklı profildeki kullanıcı , iş zekasından kendisini ilgilendiren kısmı kadar faydalanabiliyor mu ? Bahsettiğimiz yönetici önüne gelen onlarca raporu gerçekten gün ve gün izlemeli mi? Nihainde her kurum kendi dinamikleri çerçevesince ortaya koyduğu stratejisini kurum genelinde alt kademelere aktarırken operasyonel karar verme mekanizması oluşturan orta kademelerdeki hiyerarşik yapı ve en aşağıdaki kullanıcı strateji uygulamanın Temel parçası olmaktadır. Bu döngü iyi tanımlanıp , İş Zekası uygulamaları ile eşleştirildiğinde ; üst düzey yöneticisinden orta kademeye yöneticisine, analistinden rapor tüketicisine hatta tedarikçisi ve müşterisi ile hayata geçen bir iş zekası uygulaması olmaktadır. Gerçek başarıda bu geniş kitle ile kullanmaktadır. Buradaki en Temel nokta bu farklı profilledeki kullanıcıları bu sistemin içine çekmektir. Bunun içinde mümkün olduğunca basit ve uygulanabilir olmak anahtardır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder