Business Objects Edge Serisi Opsiyonları
BusinessObjects’in Edge Serisi lisanslama modellerindeki platform, teknik olarak BusinessObjects Enteprise Pro/Premium platformunun bütünüyle aynısıdır. CAL lisanslama named yada CPU bazlı lisanslanan enterprise platformuna sadece bazı limitasyonlar getirilmiş bir versiyondur, dolayısıyla kullanıcıların CAL lisanslamasındaki Edge Serisini satınalırken sanki daha ilkelleştirilmiş bir ürünü satın aldıklarını düşünmeleri kesinlikle yanlıştır. Aşağıda da değinilen sadece bazı limitasyonlar söz konusudur . Nitekim en geniş lisanslama olan Premium professional’i kapsamakta, Professional da standart versiyonu kapsamaktadır. Bir başka gösterim şekli ile;
Edge Premium > Edge Professional > Edge Standart
BusinessObjects Edge Standart
Standart versiyon CAL lisanslama tipinin ilk sunulan versiyonudur. Edge Standart lisanslaması aslında BusinessObjects Enterprise premium platformuna benzemektedir. Bütünüyle SOA mimarisinde geliştirilen ve kullanıma sunulan bu platformda yukarıdaki şekilde görüldüğü üzere ad-hoc raporlama, OLAP veri kaynaklarını analiz; Excel-Word-Powerpoint gibi MS Office araçları içinden özel BusinessObjects menüleri ile ad-hoc sorgulama yapabilme gibi imkanlar(Live Office olarak adlandırılmıştır) Edge serisinin standart özellikleri arasındadır. Edge Serisinde sunulan ad-hoc raporlaam imkanı Web Intelligence kullanılarak sunulmakta olup, aynı platform üzerinden Crystal Reports raporlarını da yönetmek ve diğer kullanıcılarla paylaşmak mümkündür. (Crystal Reports rapor tasarım aracı Edge Serisine isteğe bağlı olarak ayrıca alınmalıdır) Diğer yandan kullanılan iş zekası platformun performansını ölçen “Auditing “ fonksiyonalitesi de Edge Serisinin içinde bundle gelmektedir. Auditing ile kimlerin hangi rapor-universe ve objeleri hangi sıklık ve performansta kullandıklarını analiz edebilir, yatırımın geri dönüşümünde veya lisansların kullanımının gerçek peformansı kolayca takip edilebilmektedir. Platformun içinde bundle gelen bir başka özellik ise platformda bulunan raporların dış veya iş kullanıcılarla yetki/güvenli profili çerçevesince otomatize şekilde e-mail, faks, notification şeklinde paylaşıldığı publishing ‘dir. Tek bir raporun sadece güvenlik ayarları ile yüzler, binler seviyesindeki şube, bölge, acenta vs. gibi kullanıcılarla otomatik yollarla sadece her kullanıcının kendi verisini görüntüleyecek şekilde paylaşılması minumum IT desteği ile maksimum iş faydası sağlaması açısında çok fazladır. Bu sayede tek bir raporun bakımı yapılmaktadır. Edge Standart versiyonu içinde yer alan Dashboard fonksiyonalitesi ile kastedilen ise Xcelsius fonksiyonalitesidir. Nitekim şayet Xcelsius Enterprise olarak adlandırılan dashboard model tasarım modülü de platforma istinaden ayrıca alındığı takdirde bu modeller Edge serisindeki platforma publish edilerek dashboard fonksiyonalitesinden paydalanılabilinir.
BusinessObjects Edge Professional
Edge Professional versiyonunun standart versiyonundan tek farkı “ Data Integrator ETL “ fonksiyonalitesidir. BusinessObjects Data Integrator tabanlı ETL modülü professional lisanslamasının içinde gelmekte olup, standart ve professional arasındaki tek farktır. Bu noktada unutulmaması gereken, professional versiyonu 2 farklı kaynak veri tabanından verileri alıp, 1 adet target veri tabanına yazmak içindir. Örneğin SQL Server ve Oracle kaynak sistemleri olan kullanıcı bu sistemlerden, Oracle ‘a yazabilecek şekilde lisanslayabilir. Desteklenen veri kaynakları SQL Server, Oracle, DB2, AS400, Sybase ASE, Sybase IQ , Informix, Ingres vs. Edge Professional’i lisanslarken bu veri kaynaklarına değinilmesinde fayda var.
BusinessObjects Edge Premium
Edge Premium , professional versiyonu içinde gelen tüm fonskiyonaliteyi kapsarken ilave olarak BusinessObjects Dashboard Builder ve Performance Manager olarak adlandırılan modülleri de kapsamaktadır. Nitekim Premium versiyonu aslında kurumsal performans yönetimi, kurumsal karne yönetimi gibi yönetim metodolojilerini uygulamak isteyen kurumlara bir altyapı sunmaktaır. Bu altyapıda da hedef tanımlanması , (goal management), strateji haritaları, neden sonuç diyagramları , metrik yönetimini kolaylaştırıcı bu altyapıyı varolan üstün yetenekli analiz ve raporlama platformu ile birleştirmektedir.
BusinessObjects Edge Performance
Edge Performance aslında kurumsal web sayfasında yer almasa da premium versiyonundan ETL fonskiyonalitesinin çıkarılmış halidir. Bir çok kurumun ETL yani veri entegrasyonu ihtiyacını mevcut araçları ile karşıladığı ama performans yönetimi veya kurumsal karne gibi bir projeyi hayata geçirmesi için gerekli modüller Edge Performance içinde yer almaktadır.
Edge Planning
Edge serisinin farklı opsiyonlarından birisi seçildiğinde ihtiyaçlar ölçüsünde Edge planning denilen bütçeleme/planlama modülü de ilave olarak alınabilmektedir. Edge planning modülünü aslında herhangi bir edge versiyonu üzerine gelen ad-onn olarak kabul edebilirsiniz.
BusinessObjects Edge Serisi Lisanslama Kuralları ve Limitasyonları
Bahsedildiği üzere Edge Serisi opsiyonlarından yukarıda özetlenen opsiyonlarından herhangi birine ihtiyaçlar ölçüsünde karar verildikten sonra ;
- 5, 10 ve maksimum 20 eş zamanlı (CAL ) kullanıcı olarak bu opsiyonlardan arzu ettiğini lisanslayabilmektedir.
- Arzu edilen eş zamanlı sayı alındıktan sonra(5, 10 yada 20) , yine ihtiyaçlar ölçüsünde aynı sayıda named user ‘da lisansa dahil edilebilir, yada sonradan eklenebilir. Örneğin 5 CAL lisansı alan bir kullanıcı arzu ettiği takdirde maksimum ilave 5 named kullanıcıyıda ekleyebilir. 10 CAL alan bir kullanıcı 10, 20 CAL alan bir kullanıcı maksimum 20 named user ilave edebilir.
- Maksimum 20’yi aşmamak üzere birden fazla paket alınabilir.
- Maksimum 20 CAL lisanslaması sonrasında arzu edildiği takdirde, enterprise ürünleri CPU lisanslarına geçiş BusinessObjects tarafından sunulan özel upgrade yolu ile mümkün olabilmektedir. Bu konuda tedarikçinize mutlaka danışınız.
- Edge Serisindeki tüm opsiyonlar tek bir sunucuya kurulum yapılmak üzere lisanslanmaktadır. Sadece Data Integrator ETL ürününün ayrı bir sunucuya kurulabilmesi BusinessObjects’in özel izni ile mümkün olabilmektedir, bu konuda mutlaka özel izin talep edilmelidir.
- Edge ürünleri sadece Windows ve Linux platformlarını desteklemektedir.
- Edge ürünleri lisanslanırken Crystal Reports ile rapor yapılmak istendiğinde rapor geliştirme modülü olan Crystal Reports önyüzü, Xcelsius ile dashboard geliştirilmek istendiğinde Xcelsius Enteprise mutlaka ayrıca arzu edilen sayıda eklenmelidir. Edge platformu tüm rapor formatlarını (Web Intelligence, Crystal Reports, Voyager ) desteklemekte fakat windows önyüzündeki tasarım aracı olan Crystal Reports ve Xcelsius Enteprise mutlaka ayrıca pakete dahil edilmelidir.
- Ad hoc raporlama ve analiz Web Intelligence fonksiyonalitesidir.
- Crystal Reports ile görüntüleme Crystal Reports modülü alındığında mümkündür
- Dashboard ve ileri veri görselleme desteği(Xcelsius modellerini görüntüleme, Tasarımın yapıldığı Xcelsius Enterprise designer ayrıca satılmaktadır)
- Microsoft Office integration (Live Office fonksiyonalitesi)
- Security (BusinessObjects Enterprise XI platformu tabanlı)
- Scheduling ((BusinessObjects Enterprise XI platformu tabanlı)
- Auditing (BusinessObjects Enterprise XI platformu tabanlı)
- BusinessObjects Data Integrator ETL aracı 2 farklı kaynak sistem(örnek SQL Server ve Progress vs) ve 1 hedef(target) veritabanına yazmak üzere lisanslanmaktadır.(örneğin SQL Server ve Progress den alıp, SQL Server’a yazmak vs..text,xml,csv vs. dosya formatları dahildir.
- Edge Serisi ürünleri sadece Windows ve Linux platformlarında çalışmaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder